3. Időtlen történetek



Egy ismeretlen dobosnak ajánlott fel próbajátékot Paul McCartney abban az 1960-ban írt levelében, amely újabb érdekes információkkal gazdagítja a Beatles korai éveinek történetét.

Az 1960. augusztus 12-én papírra vetett sorokra összehajtogatva találtak rá egy könyvben. A levélben McCartney meghallgatási lehetőséget kínál egy dobosnak, aki szívesen elkísérte volna az akkor még különböző neveken játszó rockzenekart a Hamburgba tervezett kéthónapos útjukra. (A zenekar végül az észak-németországi városban döntött a The Beatles elnevezés mellett.)

Akkoriban Pete Best volt az együttes dobosa, akinek helyét két évvel később Ringo Starr vette át, röviddel azelőtt, hogy a zenekar nemzetközi hírnévre tett szert. A próbajátékra hívott dobos személye nem ismert, mindössze annyit tudni róla, hogy egy liverpooli lapban elhelyezett hirdetése keltette fel annak idején McCartney figyelmét.

A Christie's aukciósház közlése szerint azt sem tudni, hogy volt-e meghallgatás, de annyi bizonyos, hogy a november 15-én árverésre kerülő levél iránt nagy lesz az érdeklődés. A becslések szerint akár a hétezer fontos (2,4 millió forint) leütési árat is elérheti.


Simon és Garfunkel szakítás                

1969 nyarán Paul Simon, felesége Peggy, Art Garfunkel és még néhányan a baráti körből kibéreltek a hollywood-i dombok között Blujay Way-en egy házat. Ugyan azt a csodás környezetben lévő házat, mint amit néhány évvel előbb George Harrison is bérbe vett és ami a Bluejay Way című szám megírására inspirálta. Ez a ház ismét  poptörténeti helyszínként szolgált, mert a nyár folyamán itt komponált Simon és Garfunkel dalok, egy évvel később a legsikeresebb nagylemezük anyagát adták ki. Art Garfunkel a nyár nagy részét a ’22-es csapdája’ című film szereplőjeként Mexikóban töltötte. Amikor visszatért Paul Simon a frissen komponált "Bridge Over Troubled Water" –Híd a zavaros folyó felett című számmal fogadta. A legnagyobb meglepetésre Garfunkel közölte, hogy ő ezt a dalt nem akarja énekelni. És valóban, következő koncertjükön a dalt Paul Simon úgy énekelte, hogy Garfunkel közben a színpad másik végében üldögélt. Ez- az egyébként ironikus helyzet- a két énekes közötti viszony elmérgesedéséhez, majd szétválásához vezetett. 

 


Egy barátság, amely az egész világon hatással volt az rockzenére

„Moog szintetizátoron játszani olyan, mint kézbe venni egy mesterecsetet, egy végtelenül színes palettával” – írta a szaksajtó 1970-ben, amikor Dr. Robert Moog megalkotta az első olyan szintetizátort, amelyen már billentyűkkel lehetett a hangokat elővarázsolni. Azért persze nyomkodni, kábeleket ide-oda dugdosni továbbra is kellet, de már nem akadályozta a folyamatos zenélést. Keith Emerson volt az a szerencsés, aki ezzel a hangszerrel beírta nevét a rock történelembe. Első „óvatos” próbálkozása az Emerson, Lake and Palmer trió 1970-ben készített ’Lucky Man című dalukban volt, amelynek utolsó egy percében szólal meg a hangszer. A szám néhány héten belül óriási siker lett. A koncertjeiken előadott ’Szerencsés ember’ szintetikus hanghatásai pedig döbbenetes hatást váltottak ki a nézőkből. A hangszer hangzásvilágának lehetőségeit megszimatolták a japánok is, mert teljesen ráálltak a moog szintetizátor alapú billentyűs hangszerek gyártására. Nem titkolt reklám szándékkal, a Yamaha cég egy – akkoriban vagyont érő - példánnyal Keith Emersont is megajándékozta. Emerson és Bob Moog évtizedeken át szoros barátságban voltak, a hangmérnök 2005-ben bekövetkezett haláláig.


Incidens a Beatrice-koncerten 

Heilig Gábor basszusgitárost és zeneszerzőt a lágy, dallamos muzsika kedvelőjeként ismerik rockkörökben, aki meglehetősen idegenkedik a lüktető, kemény ütemektől. Egy alkalommal - kikapcsolódásként - Beatrice-koncertet hallgatott. A zenekar tagjai kiszúrták, hogy ott van a közönség soraiban, s az új nóta előtt bekonferálták. 

-Ezt a számot Heilig Gábor barátunknak küldjük - s a marcona csövesek legnagyobb döbbenetére rázendítettek egy nyávogós, édes-bús keringőre. 

A kigúnyolt barát utat tört magának a színpadhoz, és a dal végén felugrott a dobogóra. Mindenki el volt készülve a legjobbra, egy kiadós verekedésre. Heilig azonban villámgyorsan előrántott a zsebéből egy százforintost, és az énekes, Nagy Feró homlokára ragasztotta, a következő szöveg kiséretében: 

Köszönöm fiúk, szép volt! Csak így tovább! 

Majd lement a színpadról.

1. Beatles "Yesterday" 

Az album címe: Help!
 Kiadásának dátuma: 1965 augusztus
 A listán való legjobb helyezés: No 1. négy héten keresztül (11 héten keresztül volt a listán)
 Szerzők: John Lennon és Paul McCartney
 Producer: George Martin 

A dal, mely minden idők legismertebb dalává vált, egyszerűen "Rántotta"-ként indult el hódító útjára. Tulajdonképpen egy álommal kezdődött. 

"Egyszerűen csak kiesett az ágyból." - mondta egyszer Paul McCarney a "Yesterday" eredetéről elmélkedve. - "Volt egy zongora mellettem, és valószínűleg álmodtam az egészet, mert egyszerűen csak kizuhantam az ágyból, rátettem a kezem a zongorára, és a fejemben volt a dallam. Ott volt elejétől a végéig, a teljes egész. Nem is hittem el. Olyan könnyen jött." 

 Olyannyira könnyen, hogy McCartney először a dalt felajánlotta más énekeseknek, mivel úgy vélte, hogy nem illene a Beatles repertoárjába. Azon felül, hogy 1965-ben Number One volt, a "Yesterday" a rock korszak egyik legjelentősebb alapdalává vált. Több mint 2500 alkalommal rögzítették felvételre a legkülönfélébb énekesekkel - Elvistől kezdve az En Vogue-ig, Smokey Robinsontól Marianne Faithfull-ig, Ray Charles-tól Tammy Wynette-ig, és Frank Sinatra-tól a Boyz II Men-ig. 

 A "Yesterday" akkordjai és földöntúli dallama talán tényleg éppen Paul édesded álmában született meg, de a szöveg már egészen más tészta volt. Hosszú ideig McCartney a "Scrambled eggs/Oh baby how I love your legs."(Rántotta/Oh bébi a két lábad igazi csoda - vagy valami ilyesmi)- elég ostoba hangzású szöveggel énekelte. Szerencsére azonban a dal végleges szövegét egy európai vakáción fejezte be, ahol akkor barátnőjével, Jane Asher londoni színésznővel tartózkodott. 

Az igazi kihívást azonban az új ballada szalagrajátszása jelentette. George Martin, mint producer így magyarázta a dolgot: "Mikor Paul eljátszotta a dalt a bandának, Ringo elkezdett a dobokon kopogni, és mind az gondoltuk: 'Mi az ördögöt fogunk ezzel kezdeni?' Nem volt az a jellegzetes három gitárra és egy dobra írott dal. Az mondtam 'Tegyétek le a gitárokat, meg mindent, kezdjük csak a felvételt Paul-lal, és aztán meglátjuk, hogy mit tudunk kihozni belőle.'" Miután kipróbáltak számos különféle megközelítést, még egy olyat is, melyben John az orgonán kísért, Martin egy istenkísértő ajánlatot tett. "Azt mondtam Paulnak, hogy nem tehetünk vele semmit, nem rakhatunk bele dobokat, még basszusgitárt sem. Azt mondtam 'Mit szólnál, ha valami fínom vonós kíséretet raknánk bele?' Paul erre azt mondta 'Még mit nem! Nem akarok semmiféle Mantovani-féle szemetet. Nem akarok ilyen nyálas, mézes-mázos anyagot csinálni.' Azután visszagondoltam azokra az időkre, amikor még a klasszikus zene foglaloztatott, és azt mondtam, 'Nos, akkor mit szólnál egy vonósnégyeshez?'" Még mindig nem sikerült meggyőznöm. "Kérdeztem tőle, hogy mi a baj? Paul erre így emlékszik vissza :"'No, de ez egy rockbanda!" mondtam, s egyáltalán nem tetszett az ötlet". Martin erre azt javasolta: "Legalább próbáljuk ki, és ha még mindig nem tetszik, akkor egyszerűen hagyjuk az egészet, és visszatérünk a gitáros-énekes verzióhoz." Szóval leültem a zongorához, és George-al kidolgoztuk a részleteket, és feljátszottuk. Természetesen ekkor már mindannyiunknak tetszett." 

 A Beatles egyik tagja sem játszik a "Yesterday"-ben, csak Paul éneke, akusztikus gitárja, és a vonósnégyes hallatszik a számban, amit 1965 június 14-én rögzítettek az EMI stúdiójában, az Abbey Roadon, és a vonósszekciót valamivel később adták hozzá. A felvétel jól reprezentálja a Beatles találékony szellemét, amely mindig ajtót nyitott az új hangokkal való kísérletezésre, s a maga halk módján vadabb zenei kalandok eljövetelét vetítette előre. Mégis a "Yesterday" univerzális, és kiolthatatlan vonzereje az alapvető emberi érzések zenén keresztüli kifejezésében rejlik. Furcsamód, ez egy olyan ember szívbemarkoló visszatekintése a szerelemre, s az elmúlt évekre, aki még csak 22 éves, azaz élete még csak most kezdődik el. 

 A "Yesterday" lett a Beatles leghíresebb dala, s nem feltételenül McCartney híres szerzőtársa miatt, akinek tulajdonképpen nem sok köze volt ehhez a felvételhez. Nem sokkal a halála előtt John Lennon eképpen tréfálkozott "Ha bemegyek egy vendéglőbe, mindig a Yesterday-t játszák a zenekarok. Egyszer Spanyolországban aláírtam egy pasas hegedűjét, miután eljátszotta nekünk a Yesterday-t. Nem értette, hogy nem én írtam a dalt. De gondolom nem járt volna asztaltól asztalig az 'I Am the Walrus'-t játszva."

John Lennon miatt Budapesten lezárták a Hősök Terét
Amikor John Lennon 1980. december 8-án meghalt, egy decemberi pénteken titkos kezek kis plakátokon hívták híveit, hogy gyűljenek össze a Hősök terén, és együtt emlékezzenek a meggyilkolt muzsikusra. Aztán a tüntetés estéjén, mire a rajongók odaértek, már nem volt számukra hely. A rendőrség elfoglalta és lezárta a teret. A BM III/III-as ügyosztályának akkori munkatársa szerint „ez természetes volt". Elvégre a rendőrségnek „biztosítania kellett" minden tömeges rendezvényt. Ráadásul ezt a megmozduást senki nem jelentette be hivatalosan, és a szervek attól tartottak, hogy az akkor már egyre jobban mozgolódó ellenzék saját céljaira használja fel a megemlékezést. Természetesen erről nem tudósított az akkori sajtó.

Radio Caroline az imádott kalózrádió
Csak a legendája jutott el hozzánk! Hallani soha nem hallottuk! Elképzelésünk azért volt, mert a Rádió Luxemburg-ot, ha recsegve-ropogva is, az esti órákban sokan hallgattuk. Igaz Sokol rádión nagyon nehezen, mert középhullámon egész finoman kellett hangolni a keresőt, hogy bejöjjön. A Rádió Caroline viszont sosem volt fogható Közép Európában. A polgárpukkasztó kalózrádiót a nemzetközi vizekről Nagy Britanniától biztonságos távolságra, egy hajóról sugározták. 1964. március 28-án kapcsolt be az alig 50 kilowattos adó. Néhány hónappal később párja lett a hajónak, így már egyikük Észak Angliát, a másik adó Dél Angliát és Nyugat Európa egy részét terítette be laza dumával kommentált rock zenékkel. A fiatalok megőrültek a kalózrádióért. Egy hihetetlen kultusz alakult ki körülötte. Az egyes műsorsávokat, már akkor legendás lemezlovasok vezették. Mindegyikük a maga habitusával, szövegével és persze zenei válogatásával "édesgette" magához a hallgatókat. 1968. március 3-án volt az utolsó adásnap. A sztori persze itt még nem ért véget, mert a Radio Caroline International néven, nagyobb kapacitással folytatta adását. Ám az igazi legenda és etalon, a követendő példa a kötetlen, felszabadult, a műsorvezetők szubjektív megjegyzéseivel teletűzdelt,  harsány rádiózás megteremtése a '64 és '68 közötti időszakhoz köthető

Jim Morrison utálta a dalt_mert nem ő komponálta
A '60 -as évek vége felé a  házibulijaink - úgy éjfél tájékán - elmaradhatatlan száma volt, ez a furcsa borongós hangulatú dal: szellemi mámor volt önmagában is, a Stalichnaya Vodka, és a Éva Vermuth hatása mellett. Az együttes szólóénekese, Jim Morrison halálát követően 1973-ban feloszlott a Doors. Ez az együttes a 60-as évek beatnemzedékének egyik kultikussá vált dalát játszotta: "Light My Fire". A '66-ban felvett és '67 januárjában kiadott debütáló albumról került júniusban a lista élére, igaz egy rövidített változat, amelynek közepéből hiányzik vagy 3 percnyi gitárszóló. A rádióadók miatt, ez a rövid változat lett a Doors névjegye és tette őket ismertté. Azt persze kevesen tudják, hogy a nagy siker ellenére  Jim Morrison ki nem állhatta a dalt, mert hiúsági kérdést csinált abból, hogy neki alig volt köze a születéséhez. Meglepő módon mégsem az eredeti, hanem egy latinosabb verzió ért  el igazi világsikert. Alig egy évvel később 1968-ban kislemez formájában jelent meg, a születésétől vak gitárfenomén, Jose Feliciano átirata. Robbie Krieger a Doors tagja, a 'Light My Fire' "főszerzője" egy interjúban azt mondta: " Fenomenális érzés, hogy klasszikus lett a szerzeményem, számomra azt is  nagyszerű látni, hogy Jose Feliciano új értelmezést, másféle hangulatot varázsolt a dalból. Ő volt az aki ezt először megtette, ezzel hatással volt a többi előadóra." '69-ben Jose Feliciano ezzel a dallal a Legjobb Férfi Énekes kategóriában Grammy díjat kapott.

Julio Iglesias ideges lett Budapesten
A mai napig is csak kevesen tudják, miért  50 perces késéssel kezdődött 1988. augusztus 6-án Julio Iglesias koncertje? Ugyan is a sarmos sztár amikor meglátta, hogy a Népstadionban "alig lézengenek" nagyon dühös lett. A rendezőknek majd' egy órába tellett, mire sikerült őt rávenni a fellépésre. Az érvek között talán az is elhangzott,hogy egy 80 ezres közönségre méretezett Népstadionban "elvész" az a 20-30 ezer néző. Főként, hogy a legtöbben a színpad előtti küzdőtérre váltottak jegyet. A siker persze nem maradt el, bár kérdés, hogy
Iglesias milyen emlékeket őriz Budapestről...?!
 

Comments