Hatvan Vasútállomás

Hatvan, Vasúti fotók


Hatvant a XIX. század második felében érte el a vasút. 1867. március 31-én indult meg 
a vasúti forgalom, amikor átadták a Magyar Északi Vasút által megkezdett, később a MÁV kezelésébe 
(1868. július 1.) került Pest-Hatvan, majd május 19-én a Hatvan-Salgótarján vasútvonalakat. 
Füzesabonyon át Miskolcra három évvel később, 1870. január 9-én, míg Szolnokra 
1873. március 10-én indulhatott el az első vonat. E vonalak megépítésével és forgalomba
állításával Hatvan vasúti gócpont lett, és megváltozott az akkori nagyközség arculata is. 
Az elsõ hatvani állomásfõnök 1867-ben Méhes Károly, a vasúti hivatalnokok pedig Egedy Lajos 
és Róth Miksa voltak. A Vasútépítészeti Igazgatóság hatvani osztálymérnökségének vezetõje 
Ludvigh Gyula volt, aki dolgozott a Hatvan-Szolnok vonal előmunkálatain is. A vasút rohamos 
fejlõdésének köszönhetően az 1880-as években már két osztálymérnökség működött Hatvanban. 
1888-ban Baross Gábor utasítására megnyitották a második vágányt Aszód és Miskolc között. 
Ennek következtében bõvítették a hatvani vasútállomás vágányhálózatát is.

Az 1867-ben átadott, és 1890-ben kibővített régi indóház öt évig üzemelt. 
1895-ben épült meg az a nagyobb állomásépület, amely a II. világháborúban, 1944. szeptember 
20-án egy súlyos bombatámadás során megsemmisült. A mai épület átadására 1956. január 20-án 
került sor. Az 1894-ben kiépített hatvani rendező pályaudvart már a következő esztendőben 
bővítették. Ezekben az években Scarpa Henrik volt a hatvani állomásfõnök. A rendező pályaudvar 
építésekor szenzációs régészeti leletekre bukkantak, melyek ma is a Magyar Nemzeti Múzeum 
raktáraiban vannak. Az 1877-ben épített ideiglenes fûtõház helyén 1895-ben 12 állásos fûtõház 
létesült, majd 1930-ban megépült az 1944-ben lebombázott új fûtõház. A XIX. század végén 
és a XX. század elején fokozatosan kiépült Hatvanban a MÁV kertészet (1886), a tanmûhely, 
a szertár, a pályafentartási szolgálat, a vontatási fõnökség, a távközlõ központ és a villamos 
vonalfõnökség. Az ötvenes években újjáépített szocreál stílusú épület áll ma is az eredeti helyén.
Forrás: Vasútállomások.hu

Ha végig olvastad     >>>>>>>>>>>>>>>>>>> IRÁNY AZ ELSŐ OLDAL !

Comments