Hatvant a XIX. század második felében érte el a vasút. 1867. március 31-én indult meg
a vasúti forgalom, amikor átadták a Magyar Északi Vasút által megkezdett, később a MÁV kezelésébe
(1868. július 1.) került Pest-Hatvan, majd május 19-én a Hatvan-Salgótarján vasútvonalakat.
Füzesabonyon át Miskolcra három évvel később, 1870. január 9-én, míg Szolnokra
1873. március 10-én indulhatott el az első vonat. E vonalak megépítésével és forgalomba
állításával Hatvan vasúti gócpont lett, és megváltozott az akkori nagyközség arculata is.
Az elsõ hatvani állomásfõnök 1867-ben Méhes Károly, a vasúti hivatalnokok pedig Egedy Lajos
és Róth Miksa voltak. A Vasútépítészeti Igazgatóság hatvani osztálymérnökségének vezetõje
Ludvigh Gyula volt, aki dolgozott a Hatvan-Szolnok vonal előmunkálatain is. A vasút rohamos
fejlõdésének köszönhetően az 1880-as években már két osztálymérnökség működött Hatvanban.
1888-ban Baross Gábor utasítására megnyitották a második vágányt Aszód és Miskolc között.
Ennek következtében bõvítették a hatvani vasútállomás vágányhálózatát is.
Az 1867-ben átadott, és 1890-ben kibővített régi indóház öt évig üzemelt.
1895-ben épült meg az a nagyobb állomásépület, amely a II. világháborúban, 1944. szeptember
20-án egy súlyos bombatámadás során megsemmisült. A mai épület átadására 1956. január 20-án
került sor. Az 1894-ben kiépített hatvani rendező pályaudvart már a következő esztendőben
bővítették. Ezekben az években Scarpa Henrik volt a hatvani állomásfõnök. A rendező pályaudvar
építésekor szenzációs régészeti leletekre bukkantak, melyek ma is a Magyar Nemzeti Múzeum
raktáraiban vannak. Az 1877-ben épített ideiglenes fûtõház helyén 1895-ben 12 állásos fûtõház
létesült, majd 1930-ban megépült az 1944-ben lebombázott új fûtõház. A XIX. század végén
és a XX. század elején fokozatosan kiépült Hatvanban a MÁV kertészet (1886), a tanmûhely,
a szertár, a pályafentartási szolgálat, a vontatási fõnökség, a távközlõ központ és a villamos
vonalfõnökség. Az ötvenes években újjáépített szocreál stílusú épület áll ma is az eredeti helyén. Forrás: Vasútállomások.hu
|
|